DreamBox DM800HD SE (Sat) PVR
€ 449.00
You are a non-registered user? Please apply for an account!!! By logging in this banner will disappear.
If you log in, you have many more functions like more forums, you can download attachements and you can use the search function.

Page 1 of 2 1 2 >
Topic Options
Rate This Topic
#125926 - 16/01/12 04:54 PM Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers
Ramon Offline
Startend lid

Registered: 16/01/12
Loc: Rotterdam
De meeste oplossingen die ik overal tegen kom hebben betrekking op tv in één kamer zoals b.v. de woonkamer. Ik heb feitelijk de volgende wens:

TV kunnen kijken in 4 kamers, waarvan in mogelijk 3 van de 4 simultaan en in max één kamer wil ik ook dan nog in staat zijn ook nog een zender op te nemen. Kortweg max. 4 signalen simultaan ontvangen op mogelijk dezelfde satelliet. Elke uitzending wil ik kunnen pauzeren in elk van de 4 kamers. De opnames wil ik in elk van de 4 kamers kunnen afspelen. Ik heb thuis een NAS en het liefst zou ik zien dat ik hierop de opnames kan archiveren en afspelen.

Ik heb alleen de kennis niet om te bepalen welke hardware ik nodig heb.

Ik heb aan hardware volgens mij dan tenminste het volgende nodig:
- 1x Schotel
- 4x quad LNB
- 4x receivers waarvan 1 met 2 tuners

Een aantal vragen:
- Hoevaal kabels komen er van een quad LNB?
- Wat houd DiSEqC in?
- Wat houd een Quotra LBN in?
- Wat is een GSO systeem?
- Ik heb begrepen dat er iets is als een LNB emulator zodat een tuner niet weet dat er 4 quad LNB zijn. Iemand een idee wat hiermee wordt bedoeld?

Als iemand goede informatieve links heeft in het engels of nederlands is dat ook prima maar zelfs via Google kan ik niet iets met mijn gewenste situatie vinden.

Mogelijk is dit niet voor mijn situatie de beste oplossing en is er iets mogelijk als dat ik op zolder een server draai waar alle coax in wordt geplugged en de vier kamers via mediaboxen over gigabit ethernet kunnen communiceren. Aangezien dit voor mij stukken eenvoudiger is te realiseren dan naar alle vertrekken ook nog eens coax te trekken.

#125933 - 16/01/12 05:23 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: Ramon]
Ramon Offline
Startend lid

Ik heb trouwens door mijn behoefte al iets nodig als cardsharing omdat ik teveel kamers heb voor additionele smartcards.

Aangezien in HD wil kijken heb ik een box nodig met HDMI uit. Ik heb geen interne hardeschijf nodig maar ik wil wel op een netwerk kunnen opslaan.

Zijn er andere opties naar een DreamBox 500/800? Ik zag dat deze iig een netwerk en hdmi aansluiting hebben.

You are a non-registered user? Please apply for an account!!! By logging in this banner will disappear.
If you log in, you have many more functions like more forums, you can download attachements and you can use the search function.
#125939 - 16/01/12 05:48 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: Ramon]
Ramon Offline
Startend lid

Eindelijk iets gevonden over GSO ( http://dreambox.hemertje.com/index.php/nl/satelliet/47-gso-geschikt-voor-satelliet-ontvangst ) en dit lijkt wel een beetje op wat ik zou willen.

Als ik het goed begrijp is er dan één schotel met 4x quatro LNB's waarvan uit elk 4 coax kabels komen. Deze gaan ergens en ik heb geen idee wat smile waarop vervolgens naar elk vertrek één coax kabel gaat. Alleen is mij dan nog niet duidelijk of in die kamer nog iets speciaals geïnstalleerd moet zijn of dat dat met de meeste receivers je dan klaar bent. Ook heb ik geen idee of ik dan ergens ook gewoon een ander kanaal kan opnemen dan dat ik kijk.

#125955 - 16/01/12 07:24 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: Ramon]
piet12 Online   confused

P
No life than FreeSat life

Registered: 24/12/04
Loc: verweg
Zowwwwww wat een binnenkom vraag lol
Kijken hoever we komen smile

Je zegt 4 locaties maar één ervan met dubbele tuner.
De rekensom brengt dat tot 5 tuners.
Vervelende is dat je ipv quad LNB's (4 uitgangen) naar octo's (8 uitgangen) moet.

Pauzeren en opnemen op elke locatie is mogelijk met Dreamboxjes.
Voorwaarde is wel dat je gebruik maakt van harde schijf (ven) of een goede NAS.
Voordeel is wel weer dat je opgenomen programma's met de ene box kan bekijken met de andere box.
Ik werk ook met een NAS en dat werkt perfect.

Je schrijft dat je 4 satellieten wilt ontvangen.
Ik neem aan 13E - 19,2E - 23,5E -28,2E (en 28,5E als bonus erbij met de 28,2E kop).

De ontvangers zouden kunnen zijn 3 x DM500HD en 1 x DM7020HD (DM7020HD kan twee 2 tuners herbergen).
De DM500HD hebben geen plaats voor een interne harde schijf.
Wil je dat wel dan moet daarvoor in de plaats de DM800SE hebben.

- Hoevaal kabels komen er van een quad LNB? quad is 4, octo = 8
- Wat houd DiSEqC in? Dat is een schakelaar die de verschillende sattelliet (lnb's) signalen naar één tuner brengt. Ze worden aangestuurd door de Tuner
- Wat houd een Quotra LBN in? Quatro staat ook voor 4 uitgangen maar kan alleen gebruikt worden in een GSO systeem in combinatie met een multiswitch
- Wat is een GSO systeem? Gemeenschappelijk Schotel Ontvangst. Wordt vaak gebruikt in grote huizen / hotels
- Ik heb begrepen dat er iets is als een LNB emulator zodat een tuner niet weet dat er 4 quad LNB zijn. Iemand een idee wat hiermee wordt bedoeld? Ik weet niet wat je bedoelt

Zo, hopelijk kan je er wat mee.
Anders horen we het wel. smile

Bezoek ook eens de DreamBoxSupport webshop.

Als je er geen verstand van hebt dan wordt het tijd om er aan te beginnen.

#125956 - 16/01/12 07:32 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: Ramon]
piet12 Online   confused

P

Origineel bericht van: Ramon
Ik heb trouwens door mijn behoefte al iets nodig als cardsharing omdat ik teveel kamers heb voor additionele smartcards.

Aangezien in HD wil kijken heb ik een box nodig met HDMI uit. Ik heb geen interne hardeschijf nodig maar ik wil wel op een netwerk kunnen opslaan.

Zijn er andere opties naar een dreambox 500/800? Ik zag dat deze iig een netwerk en hdmi aansluiting hebben.

Je noemt 5 tuners en de CD kaarten zijn sinds kort tot maximaal 4 decoderingen tegelijkertijd beperkt.
Wil je de ontvangers dus echt allemaal tegelijkertijd gebruiken dan zul je aan een tweede kaart moeten.

De genoemde boxen boven hebben een hdmi aansluiting en ethernet aansluiting.

Andere optie zou kunnen zijn...... tv kijken via de pc.
Dan schaf je bijvoorbeeld de DM8000 aan die kan alleen al 4 tuners herbergen.
Via je pc (ethernet) kan je daarvan gebruik maken.

#125957 - 16/01/12 07:36 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: Ramon]
piet12 Online   confused

P

Eindelijk iets gevonden over GSO ( http://dreambox.hemertje.com/index.php/nl/satelliet/47-gso-geschikt-voor-satelliet-ontvangst ) en dit lijkt wel een beetje op wat ik zou willen.

Als ik het goed begrijp is er dan één schotel met 4x quatro LNB's waarvan uit elk 4 coax kabels komen. Deze gaan ergens en ik heb geen idee wat smile waarop vervolgens naar elk vertrek één coax kabel gaat. Alleen is mij dan nog niet duidelijk of in die kamer nog iets speciaals geïnstalleerd moet zijn of dat dat met de meeste receivers je dan klaar bent. Ook heb ik geen idee of ik dan ergens ook gewoon een ander kanaal kan opnemen dan dat ik kijk.

De coax kabels van de verschillende LNB's gaan via een disecq switch (ingeval van standaard LNB's) of via een multiswitch (GSO) worden via één kabel aangeboden aan de tuner.

Kijken en opnemen gaat met één tuner heeeeeel beperkt (dezelfde transponder).
Wil je beide tegelijkertijd moet je dus een niet gebruikte tuner (ontvanger) gebruiken of de tweede tuner op de DM7020HD.

#126053 - 18/01/12 05:02 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: piet12]
Ramon Offline
Startend lid

Dus.. als ik 4 quad LNB's heb dan moet ik 16 (!!!!) kabels naar binnen werken en naar elke kamer 4 (!!) kabels trekken? Dat vind ik niet echt bruikbaar!

Volgens mij kan ik met een DiSEqC dit kabelmonster dan temmen door elke tuner z'n eigen DiSEqC te geven zodat er maar één kabel naar de ontvanger/tuner loopt.

Is een opzet met van die Quattro LNB's dan niet een betere optie? Dat is volgens mij dan een GSO oplossing. Dan heb gaan er dus volgens mij 8 kabels vanaf het dak naar binnen (2 per quattro LNB) ergens in. Volgens mij dus een DiSEqC als ik het goed heb. Vervolgens gaan vanuit de DiSEqC één kabel naar elke ontvanger. Mogelijk twee kabels voor de ontvanger die twee tuners nodig heeft?

Weet niet of de naam DiSEqC nog steeds van toepassing is maar ik zag net een apparaat "EMP 17/08 voor 4 satellieten op 8 ontvangers".

Is het in de laatste situatie niet mogelijk om maar één kabel te hebben? Zo'n coax kabel lijkt mij voldoende bandbreedte om meerdere zenders simultaan naar de ontvanger te sturen?

Edited by Ramon (18/01/12 05:18 PM)

#126056 - 18/01/12 05:08 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: Ramon]
NSR Online   content

Hobbyloos

Registered: 07/06/05
Loc: Netherlands
Quote:
Dus.. als ik 4 quad LNB's heb dan moet ik 16 (!!!!) kabels naar binnen werken en naar elke kamer 4

Nee helemaal niet, er zouden dan 4x een disecq switch tussen komen waardoor er maar 4 kabels naar binnen komen.

voor de twin ontvanger erbij zou je dan een octo LNB moeten pakken. en dan komen er 5 kabels naar binnen

Maar in jou geval is een GSO systeem wel een goede oplossing.

#126058 - 18/01/12 05:20 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: NSR]
Ramon Offline
Startend lid

Origineel bericht van: NSR
Quote:
Dus.. als ik 4 quad LNB's heb dan moet ik 16 (!!!!) kabels naar binnen werken en naar elke kamer 4

Nee helemaal niet, er zouden dan 4x een disecq switch tussen komen waardoor er maar 4 kabels naar binnen komen.

Ik was iets te snel met verzenden en heb m'n post al aangepast smile

#126063 - 18/01/12 05:27 PM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: NSR]
piet12 Online   confused

P

Ik schrik me altijd helemaal de rambam als ik de prijzen zie van multiswitches blush

#126137 - 19/01/12 11:11 AM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: piet12]
Ramon Offline
Startend lid

Origineel bericht van: piet12
Ik schrik me altijd helemaal de rambam als ik de prijzen zie van multiswitches blush

Ik kwam een EMP 17/12 tegen voor 300. Ik schrik altijd van m'n UPC factuur op m'n huidige adres voor HDTV+opnemen+2e box!!!

#126138 - 19/01/12 11:22 AM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: piet12]
Ramon Offline
Startend lid

Origineel bericht van: piet12

EMP 17/4 via duitse internetshops trouwens helemaal goedkoop te vinden.

#126140 - 19/01/12 11:42 AM Re: Satelliet benodigdheden bij meerdere kamers [Re: Ramon]
piet12 Online   confused

P

[quote=piet12]Ik schrik altijd van m'n UPC factuur op m'n huidige adres voor HDTV+opnemen+2e box!!!

Daar schrik ik nooit meer van omdat ik daar lang geleden afscheid van heb genomen lol

Page 1 of 2 1 2 >

Moderator:  BRUUT-DREAM, piet12, vogelaar 
Shout Box

DreamBoxSupport
Inverto-=IDLR-QUDL40=- Extend
€ 29.95
Top Posters
FreeSat 15819
NSR 10331
Dj Pelleboer 8950
piet12 8600
DutchHornet 5784
edbe 5615
razors 4821
vogelaar 3581
ccdk 3368
minplus 2593
BRUUT-DREAM 2590
Johan1945 1803
dreka 1218
BLACKBIRD 1171
bobelen1 1164
Forum Stats
11008 Members
94 Forums
43765 Topics
135298 Posts
131 Posts past hours

Max Online: 1955 @ 19/03/2009
Who's Online
71 registered (BRUUT-DREAM, atlantic, cAZtricum, ayoub, byJEFF, chak57, DutchHornet, Dj Pelleboer, dym, Azif, afred, Bumzel, bobelen1, angilo, Bunyip, en meer...), 748 Guests and 37 Spiders online.
Foto's van je schotel(s)
C/KU band test met zelfgebouwde combifeed
Wave kabels nu ingekort
Wavefield Toroidal T55 met DVB-T
Mijn nieuwe opstelling

XX