Wie kan me helpen met een vraag over het af en toe 'hangen' van mijn DM800:
Na aanschaf van mijn DM800 één jaar geleden was mijn commentaar dat de
DreamBox in standby-stand behoorlijk geluid maakt, namelijk de fan blijft draaien.
Ik was geadviseerd door de verkoper dat de fan voor de DM800 niet noodzakelijk is, en dat ik simpelweg het stekkertje ervan kon loskoppelen. Met succes, de DM800 werkt tot heden nogsteeds.
Echter, hiervoor had ik een OpenPli-image en bleef de DM800 vaak 'hangen' met als enige oplossing de stroom er vanaf te halen, daarna deed hij het weer. De verkoper vertelde me dat de DM800 'zeer gevoelig' is, en dat ik het beste mijn schotel kon "aarden" in dit geval. Ik heb ondertussen een aarde-draad vanaf mijn dak tussen schotel tot aan mijn buitenkraan weten te koppelen, alhoewel ik niet zeker weet of dit een goede aarde geeft.
Ondertussen heb ik een indrukwekkend DE Blackhole-image op de DM800 draaien, met het gevoel dat hij niet meer hangt, alleen heel af en toe. De laatste keer was bij het wisselen van zenders.
Ik heb op het forum gezocht met trefwoord 'koeling', maar ik kon zo snel niets over dit onderwerp achterhalen.
Samengevat:
- op aanraden heb ik de DM800 fan losgekoppeld,
- op aanraden heb ik mijn schotel ge-aard (hopelijk).
Mijn vraag, is het een bekend verschijnsel dat de DM800 heel af en toe 'hangt' (2-3 ker per jaar) en is dit aan de software te danken en/of glitchjes in het satelliet stream, of kan het misschien toch liggen aan de koeling??? Heeft iemand hier ervaring mee?
P.S. Mijn DM800 staat vrij ruim opgesteld ~15cm vrij aan elke kant en bovenkant, en hij staat niet op andere warme apparaten of dergelijks. Anders had ik het advies voor loskoppelen van de fan nooit overgenomen.