DreamBox DM800HD SE (Sat) PVR
€ 449.00
You are a non-registered user? Please apply for an account!!! By logging in this banner will disappear.
If you log in, you have many more functions like more forums, you can download attachements and you can use the search function.

Page 1 of 3 1 2 3 >
Topic Options
Rate This Topic
#29012 - 11/01/09 02:09 PM Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? ***
sattaz Offline
Frequente bezoeker

Registered: 11/01/09
Loc: Helmond
Het topic "Bugs/zwakke punten bij chassis van DreamBox 8000?" ben ik gestart
om andere lezers/gebruikers te informeren over (mogelijke) tekortkomingen
en veiligheidsrisico's bij gebruik van de DreamBox 8000.

Een tijdje geleden heb ik bij een kennis van mij meegeholpen bij de installatie van een DreamBox 8000.
Daarbij vallen, in onze ogen, enkele bugs/zwakke punten op bij de behuizing van de DreamBox 8000.

1. De twintuner is niet geborgd aan binnen- en buitenzijde van het chassis.
Aan de betatesters zijn door Dream Multimedia Duitsland, na klachten hieromtrent,
contramoeren beloofd om meer stabiliteit te verkrijgen bij de onboard tuners.
Dat lijkt mij voldoende bewijs dat er wel degelijk van een probleem sprake is.
Volgens berichten zullen toekomstige koopexemplaren van de DreamBox 8000 ook voorzien
worden van zo'n deugdelijkere bevestiging aan het chassis.

2. Het frontklepje sluit via een pinnetje dat zo te zien gemakkelijk kan afbreken.
Wat betreft de de kleine plastic sluitpin zal uiteindelijk alleen de praktijk duidelijkheid brengen.
Even afwachten dus.....

3. Onafgeschermde netschakelaar
De netschakelaar (230 Volt) is aan de binnenzijde van het chassis verbonden via 2 draden
die over een lengte van ongeveer 2 cm. onafgeschermd zijn.
Er is geen kous of een andere bescherming die voorkomt dat je (ongewild) een stroompje van 230 Volt ervaren kunt.
Bij andere satellietontvangers is er wel in de een of andere vorm afscherming/bescherming.
Dit terwijl de DreamBox 8000 onder andere vanwege eventuele plaatsing van HDD en/of DVD
relatief vaker dan andere satellietontvangers geopend zal worden.

Bij een computer gaan de veiligheidseisen/veiligheidsmaatregelen een stuk verder
dan bij satellietontvangers zoals de DreamBox 8000.
Wellicht ook omdat de wetgever/keurende instantie er vanuit gaat dat een satellietontvanger
net zoiets is als een televisie waar een leek geacht wordt de behuizing niet open te schroeven.
Maar langzamerhand is de satellietontvanger steeds meer op een computer gaan lijken
en wordt er ook steeds meer (in de praktijk) door de consument aan gesleuteld.
De realiteit is dat de (grote) meerderheid van bezitters van computers en satellietontvangers
randapparatuur zoals harde schijven, geheugenkaartjes, enzovoort zelf inbouwt
en echt niet overlaat aan vakhandel/professionals.

De praktijk heeft inmiddels bovendien uitgewezen dat de DreamBox 8000 niet voldoende
afgeschermd is tegen elektrische schokken.
Het zijn niet alleen de kabels zonder kabelkousen die onveilig zijn, ook andere onderdelen
van de DreamBox 8000 staan onder stroom, zelfs bij uitgeschakelde netschakelaar
en bij het niet verbonden zijn met een stroomkabel aan het stroomnet.

Bij isolatieklasse 2 (apparatuur zonder randaarde) gelden de volgende eisen.
Een dubbele isolatie is noodzakelijk.
De ene is de kast en de andere is dan de isolatie over de onder spanning staande delen.

Ook indien men de DreamBox 8000 niet (meer) met het stopcontact verbonden heeft
is er nog stroom in diezelfde DreamBox 8000.
Met een niet aangesloten stroomsnoer en uitgeschakelde netschakelaar kan
man desondanks nog een vervelende stroomstroot ondervinden.
Inderdaad is het al vaker bij de DreamBox 8000 voorgekomen dat er mensen,
met (dagelijkse) ervaring en dus niet alleen beginnelingen, bij een geheel
van het stroomnet afgeschermde ontvanger een stroomstoot hebben gekregen.

Het afhalen van het deksel van de DreamBox 8000 gaat een beetje moeilijk.
Je moet als het ware de zijkanten iets uit elkaar trekken.
Waarschijnlijk daardoor zijn er al meerdere mensen geweest die met dat deksel
in de handen via datzelfde deksel in aanraking zijn gekomen met onderdelen
van de DreamBox 8000 die nog steeds onder stroom staan, dit ondanks de belofte
van Dream Multimedia Duitsland in de handleiding die zegt dat bij uitgeschakelde netschakelaar
de ontvanger geheel stroomloos is.
Degenen die de stroomschokken hebben ondervonden zijn overigens geen beginnelingen
maar mensen die vanwege hun beroep dagelijks behuizingen van elektrische apparaten openen.

Het wordt uitgebreid besproken in het gebruikersforum van de Dreambox 8000 .

Bovengenoemde onaangename ervaringen en discussies daaromtrent zijn echter tot nog toe
nauwelijks bekend gemaakt op de vele andere DreamBox forums die op Internet te vinden zijn.

Helaas is voornoemd gebruikersforum, http://www.dm8000-vip.de , alleen toegankelijk voor degenen
die al reeds een DreamBox 8000 hebben aangeschaft.
Waarom dat forum (nog steeds) niet publiek is begrijp ik niet zo goed aangezien er
in dat forum veel informatie te vinden is die potentiële kopers kan helpen bij hun beslissing
inzake het wel of niet gaan kopen van een DreamBox 8000.

Minstens vanaf de DreamBox 7025 is het probleem bij Dream Multimedia Duitsland bekend.
Volgens Jürgen (van Dream Multimedia Duitsland) doet men niets fout en zal men niets wijzigen.
Ergens begrijp ik het dan ook niet.
Waarom geeft Dream Multimedia niet enkele Eurocenten extra uit (veel meer zal niet nodig zijn)
om de veiligheid op minstens hetzelfde niveau als andere satellietontvangers te brengen,
of liefst nog meer, temeer daar de ontvanger als "High End" wordt gepresenteerd?

Een dubbelpolige (geaarde) netschakelaar en kabelkousjes zouden al een stap in de goede richting zijn.
Verdere afscherming op strategische plaatsen, eventueel zelfs met een simpel plastic plaatje,
lijkt mij aanbevelenswaardig en kan in ieder geval geen kwaad.
Zie ook de bijgevoegde foto (met rood zijn de potentieel gevaarlijke gebieden aangegeven).

Netschakelaars met onafgeschermde kabels heb ik, behalve bij Dreamboxen, bij geen
enkele andere satellietontvanger gezien.
DGStation, Hyundai, ID Digital, Kaon, Kathrein, Porty, VHSat, alle hebben kabelkousjes.

Mij lijkt dat je bij een 1000 Euro kostende satellietontvanger
(die als "High End" wordt gepresenteerd) veiligheidsvoorzieningen op minimaal
hetzelfde niveau mag aantreffen als, maar liefst natuurlijk nog beter dan,
bij "normale" satellietontvangers.
De aanpassingen vereisen bovendien geen grote financiële inspanningen.
Wellicht dat, mede door aandacht hieraan in diverse fora te schenken, de fabrikant
daar rekening mee zal houden en daarnaast voorlichting hieromtrent zal geven.

Daarnaast kan Dream Multimedia Duitsland nog een ander probleem hebben temeer naast
vele waarschuwingen om een deskundige in te schakelen en vooral de stroom eraf te halen
middels stroomkabel/netschakelaar desondanks het volgende klip en klaar te lezen is
in de handleiding (1.3.2) :
"Door middel van de netschakelaar maakt u uw DreamBox volledig stroomloos".
(Duitse originele tekst: "Mittels des Netzschalters schalten Sie ihre DreamBox komplett stromlos.")
Vooral in de Verenigde Staten (waar Dream Multimedia Duitsland volgens hun eigen website resellers heeft)
zal dat al heel gauw kunnen leiden tot hoge schadeclaims (die vaak toegewezen worden) van miljoenen Dollars.

Met vriendelijke groeten wink

sattaz

Attachments
Dreambox8000-PlasticAfscherming.jpg

#29023 - 11/01/09 05:08 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: sattaz]
FreeSat Offline

Beheerder
Hobbyloos

Registered: 16/05/03
Loc: zichtloos leven
Dat zijn flinke tekortkomingen voor een box van deze prijsklasse. Ik snap niet dat dit topic zo bekritiseerd werdt op s4a met diverse bans en waarschuwingen. Misschien zijn er wat zakelijke belangen mee gemoeid daarzo, maar hier mag je met een gerust hart schrijven over deze tekortkomingen van deze box. Ook ik vond het een kwalijke zaak dat bijvoorbeeld al geen krimpkousjes om de power switch aansluitingen zaten. De behuizing is echt te verschrikkelijk voor woorden. Nieuw uit de verpakking stoorde ik me al aan de mateloos irritante krassen op het pianolak zwarte paneel. Een glaasje wat er vrijwel direct uit viel en nog veel meer kleine prul dingetjes.

Bedankt voor je bevindingen sattaz

You are a non-registered user? Please apply for an account!!! By logging in this banner will disappear.
If you log in, you have many more functions like more forums, you can download attachements and you can use the search function.
#29058 - 12/01/09 05:52 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: FreeSat]
DutchHornet Online   content

Global Moderator
No life than FreeSat life

Registered: 02/06/04
Loc: nouenof
Wat een gezemel over die netschakelaar, zolang er geen ip21 op staat hoeft hij ook niet aanraak veilig te zijn.
Veel belangrijker is de degelijkheid van de print, bevestigingen en de behuizing.

Bezoek ook eens de DreamBoxSupport webshop.

#29064 - 12/01/09 06:19 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: DutchHornet]
Dj Pelleboer Online   content

Rhodos fan

Registered: 14/12/04
Loc: woerden
Mijn box is voorzien van een hdd en dvd player , deksel weer vastgeschroefd en daar hoef ik als het goed is dus niet meer in te wezen , ik vind het dus ook niet echt een probleem ofzo , alle klepjes zitten nog op zijn plek dus tja .....

" 't Kan vriezen 't Kan dooien"

DM8000HD
DM800HD
DM500HD
DM7020

#29067 - 12/01/09 06:27 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: Dj Pelleboer]
FreeSat Offline

Beheerder
Hobbyloos

't is dan ook niet echt een probleem, maar ik vind het alleen een minpunt die voeding.

#29082 - 12/01/09 06:50 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: FreeSat]

Rhodos fan

Het is idd een min punt , maar ik ben ozo blij dat ik hem toch gekocht heb en wie weet wat ons software matig nog te wachten staat , het éne image is nog mooier dan de ander tvkijken

DM8000HD
DM800HD
DM500HD
DM7020

#29084 - 12/01/09 06:54 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: Dj Pelleboer]
NSR Online   content

Hobbyloos

Registered: 07/06/05
Loc: Netherlands
Origineel bericht van: DJDakman
Het is idd een min punt , maar ik ben ozo blij dat ik hem toch gekocht heb en wie weet wat ons software matig nog te wachten staat , het éne image is nog mooier dan de ander tvkijken

kan er nog nie over meepraten frown cry

#29086 - 12/01/09 06:55 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: FreeSat]

Global Moderator

Origineel bericht van: FreeSat
't is dan ook niet echt een probleem, maar ik vind het alleen een minpunt die voeding.

Vind het veel belangrijker dat de voeding niet te warm wordt en sneuvelt zoals bij de 7025

#29087 - 12/01/09 06:56 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: NSR]
FreeSat Offline

Beheerder
Hobbyloos

@NSR
Komt wel goed schatje... LOL

Edited by FreeSat (12/01/09 06:56 PM)

#29088 - 12/01/09 06:56 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: FreeSat]
FreeSat Offline

Beheerder
Hobbyloos

Gelukkig zijn die 7025+/8000 voedingen stukken beter.

#29095 - 12/01/09 07:07 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: DutchHornet]

Rhodos fan

Origineel bericht van: DutchHornet
Origineel bericht van: FreeSat

Vind het veel belangrijker dat de voeding niet te warm wordt en sneuvelt zoals bij de 7025

Voeding word handwarm , persoonlijk vind ik iets te warm , maar ja zoals als de DM 800 in het begin zo word ie niet .

DM8000HD
DM800HD
DM500HD
DM7020

#29097 - 12/01/09 07:10 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: Dj Pelleboer]

Global Moderator

Eerst maar eens geduld hebben tot hij binnen is, onze grote sponsor heeft ook nog niet gemaild frown

#29101 - 12/01/09 08:08 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: DutchHornet]
ccdk Offline
FreeSat verslaafd

Registered: 09/10/05
Loc: Oudewater
Ik heb dit op het gat4all forum gelezen en ik wordt er niet goed van om de 8000 zo af te kraken.
Hij loopt as een speer de tuner en voeding worden niet zo heet als bij de 7025.
Er wordt te krieties naar de 8000 gekeken.
Ee beetje handige donder lost die dingen wel op als je je aan stoort.
Deze week krijg ik de HDD en DVD en ventilatortje.
Het maakt de box helemaal af.
Ik ben er heel blij mee.
Geen negatief woord over deze box van mij.

#29102 - 12/01/09 08:16 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: ccdk]

Global Moderator

Dat bedoel ik azijnzeikerij

#29103 - 12/01/09 08:19 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: ccdk]

Rhodos fan

Wow ik schrik er van ccdk zo`n felle reactie

DM8000HD
DM800HD
DM500HD
DM7020

#29106 - 12/01/09 08:56 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: Dj Pelleboer]

Global Moderator

Hij heeft gelijk

#29110 - 12/01/09 09:13 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: DutchHornet]
jansen5554 Offline
Erelid
Out of control

Registered: 04/09/06
Loc: Eindhoven dus
Als het hier al deze heftige reacties oproept, wat dan als er commerciële belangen een rol spelen.
Het belangrijkste is dat je respect hebt voor de ander zijn mening.
Gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde belangrijk!
Van een woord als "azijnzeikerij" schrik ik van op dit forum !
Ugh, ik heb gezegd....
doos

#29114 - 12/01/09 10:21 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: jansen5554]
FreeSat Offline

Beheerder
Hobbyloos

Maar koop eens een Ferrari, hoe perfect moet die zijn?
Ach ja, het stuur zit niet helemaal recht en het gaspedaal blijft wel eens achter de mat hangen....
De DM8000 is de op 1 na duurste ontvanger die er te krijgen is, zo ook de Ferrari, dit is ook één van de duurste auto's en daar mag je wel eisen aan stellen, een box die zowat het duurste is mogen we niet over klagen.

Ik vind het frapant dat het niet goed gekeurd wordt als we eisen stellen aan onze belachelijk dure ontvanger.

FreeSat

#29116 - 12/01/09 10:27 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: FreeSat]

Global Moderator

Amen.

Hoe is het met de MOD van je behuizing?

#29117 - 12/01/09 10:32 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: DutchHornet]
FreeSat Offline

Beheerder
Hobbyloos

Vandaag een mal gemaakt voor het freez werk, nu nog frezen smile
De lak staat klaar, de grondlak ook dus nog even mijn DVD speler erin figuurzaken en frezen, dan grondlak erop en dan de pianolak.
Ik heb nog geen foto's omdat er zienderwijs nog niets veranderd is, enkel functioneel.

#29128 - 13/01/09 12:50 PM Re: Bugs/zwakke punten bij chassis van Dreambox 8000? [Re: FreeSat]

Global Moderator

We zijn benieuwd, misschien een ideetje voor Dream Multimedia

Page 1 of 3 1 2 3 >

Shout Box

DreamBoxSupport
M7 SAT801 HD (Canal Digitaal)
€ 169.00
Top Posters
FreeSat 15819
NSR 10335
Dj Pelleboer 8958
piet12 8612
DutchHornet 5784
edbe 5625
razors 4821
vogelaar 3583
ccdk 3368
minplus 2595
BRUUT-DREAM 2595
Johan1945 1810
dreka 1218
BLACKBIRD 1173
bobelen1 1164
Forum Stats
11012 Members
94 Forums
43835 Topics
135426 Posts
185 Posts past hours

Max Online: 1955 @ 19/03/2009
Who's Online
84 registered (byJEFF, BRUUT-DREAM, BLACKBIRD, angilo, afred, ayoub, brugsewitte, bobelen1, Bunyip, atlantic, azul, bever, Bumzel, bajo, cAZtricum, en meer...), 722 Guests and 26 Spiders online.
Foto's van je schotel(s)
C/KU band test met zelfgebouwde combifeed
Wave kabels nu ingekort
Wavefield Toroidal T55 met DVB-T
Mijn nieuwe opstelling

XX