Na het afvallen van de Ronaldd images ging ik op zoek naar een goeie vervanger. Na hier en daar rondgevraagd te hebben bleken vooral de Pli en de Hydra populair. Om iedereen een beetje te helpen die nog niet goed weet welke image te kiezen heb ik mijn ervaringen met de Pli maar even hier neergezet. Dit is vooral bedoeld voor degene die van de Ronaldd images af komen, aangezien ik veel vergelijkingen ermee maak.
(Deze review is even uit het hoofd gedaan, zodra ik weer bij de
DreamBox ben zal ik het e.e.a. even toevoegen/corrigeren.)
*** REVIEW pli-7000-3009 ***
Na het installeren via de manual update manier (root.cramfs methode) en een flash erase werd ik verwelkomd door een mooi uitziend bootlogo.
Na de erase even tv format (pal/ntsc), taal en natuurlijk de satelliet setup kiezen. Tot zover alles zoals ik gewend was bij de Ronaldd images. Iets meer problemen had ik met de transponder scans. Bij de Ronaldd was ik gewend de scan af te breken, omdat ik later zelf de user bouquets laad. Afbreken lijkt bij de Pli niet mogelijk. Na een aantal herstart en uiteindelijk dan toch een volledige scan werkt de
DreamBox weer.
De vormgeving van het menu is even wennen. Alle bekende menu iconen zijn vervangen door kleinere icoontjes waar ook nog overal een afbeelding van Tux (unix pinguin) is ingepropt. Onduidelijk en even wennen dus.
In de setup mogelijkheden is verder weinig/niets gewijzigd.
Sinds lange tijd (sinds het installeren van de Pli image dus) werkt de controleren van mijn harddisk ook weer!
Onder de blauwe knop zit het Pli-menu. Het is zo identiek aan het Ronaldd menu, dat ik zelfs even twijfelde of de update naar Pli wel gelukt was.
Het selecteren van een Emu gaat als vanouds. Bij het updaten van k#ys zit een extra update mogelijkheid. Geen idee wat deze precies doet, dus maar gewoon ook gebruiken.
Bij de extra's zit nu naast de sleeptimer een timer voor harddisk spindown! Erg handig!
Services to run is uitgebreid met de de Ronaldd cardserver
Bij software (-plugins) staan wat minder mogelijkheden als in de Ronaldd, maar eigenlijk is er niets verdwenen wat je gaan missen (tenzij je echt al die games geinstalleerd had). Erg handige software vind ik de RSS reader en de MV.
De eerste haalt headlinies van diverse nieuwsbronnen op (eindelijk iets nuttigs te doen tijdens de reclame's), de tweede is program guide. Deze guide heeft 9 verschillende layouts/mogelijkheden. Zelf vind ik er maar 2 echt handig (maar dan ook wel echt handig!)
Waar je met de Ronaldd image de plugins moest activeren via de blauwe knop -> plugins zitten in de Pli Image de plugins gewoon waar ze horen. In het plugin menu!
Naast de zelf geinstalleerde plugins (RSS/MV), staat hier standaard WiFi support (geen ervaring meer, welke kaarten passen allemaal in de
DreamBox?) en De Teletekst plugin. De teletekst is overigens ook gewoon beriekbaar via de 'tekst'knop om de afstandbediening.
Conclusie:De Pli image lijkt voor (voormalig) Ronaldd gebruikers op een nieuwe, luxere Ronaldd image. Enige minpuntje... nog niet alles is vertaald, zo kan het gebeuren dat je af en toe je Duits even moet ophalen ;-)